28. marts 2024

Arkivfoto: <a href="https://pixabay.com/users/moritz320/">moritz320</a> / Pixabay

Arkivfoto: moritz320 / Pixabay
Danske forbrugere er dobbeltmoralske, når det kommer til vores forbrug af mælk, skriver Søndagsavisen.

Dyrevelfærd, økologi og miljø er nemlig øverst på listen, når vi bliver spurgt om, hvad vi gerne ser de danske mælkebønder have mere fokus på, men når vi så rent faktisk står nede i supermarkedet, køber de fleste af os den billigste mælk.

Det viser en undersøgelse, som Cint har lavet for Arla.

– Det er et billede, vi ser generelt, når det drejer sig om økologi og dyrevelfærd. Folk vil gerne have det, men er ikke villige til at betale den ekstra pris, det koster. Den økonomiske snusfornuft vinder simpelthen i situationen, siger Dorte Wimmer, ekspert i Forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia, til Søndagsavisen.

Hun forklarer, at salget af økologi eksempelvis stiger markant, når supermarkedskæder som Kiwi og Coop en gang imellem kører tilbudskampagner og fjerner momsen.

– Prisen er helt afgørende, siger hun.

I Arla opfordrer Jonas B. Knudsen, direktør for Arla i Danmark, til, at forbrugerne bakker deres stigende kvalitetskrav op med handling.

– Med den magt, forbrugerne har, sætter de også retningen for fremtidens produkter i køledisken, siger han.

Selvom danskerne ønsker, at mælkebønderne prioriterer dyrevelfærd, miljø og økologi højere i fremtiden, prioriterer vi selv prisen som det øverste, når vi handler mælk, at den er dansk som nummer to, og at den er frisk som nummer tre. Økologi og dyrevelfærd er nummer fire og fem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.