28. marts 2024

Arkivfoto: <a href="https://pixabay.com/users/lsirtosky/">lsirtosky</a> / Pixabay

Arkivfoto: lsirtosky / Pixabay
Hver fjerde dansker har sladret til chefen eller hr-afdelingen om en kollega. Det skriver Søndagsavisen.

Den hyppigste årsag til, at man sladrer om kollegaen, er, at vedkommende ikke udfører sine opgaver, og at man føler, at det går ud over en selv, eller at det strider imod ens retfærdighedssans. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen

At vi klager over kollegaen, fordi vedkommende ikke udfører sit arbejde, er ifølge Einar Baldvin Baldursson, lektor i arbejds- og organisationspsykologi på Aalborg Universitet, et ret nyt fænomen.

– På de fleste arbejdspladser ville det tidligere have lagt vejen til, at man for at sikre sammenholdet mobbede den kollega, der sladrede, ud. Der var nogle meget klare uskrevne regler om, at man ikke sladrede til chefen, hvilket lederne også overholdt, siger han til Søndagsavisen.

Einar Baldvin Baldursson mener, at det er en falliterklæring for det kollegiale sammenhold, at vi i dag inddrager chefen.

– Når vi har tillid til hinanden og bakker hinanden op, er det både sundhedsfremmende og styrkende i forhold til vores motivation og evne til at anvende fleksible opgaveløsninger. Men den kultur, vi oplever nu, går i den modsatte retning, siger han.

Det er især et problem, at vi sladrer til chefen, hvis det handler om noget, der kan håndteres internt, mener psykolog Jacob Mosgaard.

– Man skal være klar over, at når man udtrykker sin utilfredshed over en kollegas arbejde, så er det en meget alvorlig sag. Jeg tror, at nogle arbejdspladser undervurderer, at det kan være gift for den kollegiale relation, siger han og understreger, at det dog nogle gange kan være en god idé at gå til chefen, fordi skaden ved ikke at gøre det er større.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.