24. april 2024

Det er vigtigt, at forældre og andre voksne tæt på børn taler med dem om terrorangrebet i Bruxelles - for at skabe tryghed og undgå unødig frygt. Arkivfoto: <a href="https://pixabay.com/users/werner22brigitte/">werner22brigitte</a> / Pixabay

Det gør indtryk på os alle, når vi ser de stærke billeder, vi har set hele morgenen fra de tragiske begivenheder i Bruxelles. Både børn og voksne kan føle sig magtesløse og mangle ord til at beskrive følelserne. Red Barnet giver her gode råd til, hvordan du kan snakke med dine børn om de voldsomme begivenheder.

Det er vigtigt, at forældre og andre voksne tæt på børn taler med dem om terrorangrebet i Bruxelles – for at skabe tryghed og undgå unødig frygt. Arkivfoto: werner22brigitte / Pixabay

Billeder og tv-klip af sårende mennesker, belgiske betjente bevæbnet med maskinpistoler og familier, der flygter fra en europæisk lufthavn kan være voldsomme for børn at kapere. Derfor er det vigtigt, at forældre og andre voksne tæt på børn taler med dem om terrorangrebet i Bruxelles – for at skabe tryghed og undgå unødig frygt.

Her giver Red Barnet gode råd til hvordan:

1. Tal med børnene om det, de har set og hørt
Det er vigtigt at tale med børnene om, hvad de har set og hørt om terrorhandlingen i Bruxelles. Billeder og lyd er overalt på nettet, i radioen og på tv. De hører også de voksne tale om det, der er sket.
De billeder, der vises på nettet og i TV og alle lyde, gør stærkt indtryk på os alle sammen. Især for børnene kan det være forvirrende og skræmmende og svært at begribe.
Børn i seks-syv års alderen er ved at have en forståelse af, at man kan dø. Derfor kan voldsomme billeder gøre dem utrygge og kede af det. Nogle børn forstår for eksempel ikke, at det er de samme billeder, der bliver sendt flere gange – de tror, at angrebene sker om og om igen. Med større børn, der selv viser interesse, kan man som forælder se nyhederne sammen med dem. Evt. ULTRA NYT, som er nyheder formidlet til børn. Det er vigtigt at sætte god tid af, så man kan tale om, hvad man ser. Det frarådes at lade yngre børn se nyheder alene.

2. Lyt grundigt til børnene
Børns viden bestemmes af deres alder, og om de tidligere har set og hørt om lignende begivenheder. Før du svarer på deres spørgsmål, skal du have et godt billede af, hvad børnene forstår, og hvad der ligger til grund for deres spørgsmål. Snak med børnene og prøv at give dem en grundlæggende forståelse, der svarer til deres alder. Små børn skal ikke have store, tekniske forklaringer. Måske spørger de, hvad en bombe er eller hvad terror betyder. Prøv at forklare det enkelt med ord, som de små børn kan forstå. Sig fx at selvom nogle voksne tror, de har ret til at slå andre ihjel, så gælder det ikke alle voksne. Og at I som forældre passer på dem.
De lidt større børn og teenagere har sikkert set billeder og videoklip på nettet eller på tv. Tal med dem om det, de har set og hørt. Bryd tavsheden. Tal åbent og husk, at det nogle gange kan være helt ok at sige til de store børn, at du heller ikke selv forstår, at nogle mennesker begår terrorhandlinger. Det er nemlig ikke alt, vi kan forstå. Men vi kan tale om alt.

3. Giv børnene tryghed
Fortæl børnene, at der bliver gjort alt for at beskytte de børn og voksne, der er direkte berørt af situationen. Sørg for, at de ved, at politiet og deres forældre vil gøre alt for at beskytte dem, hvis noget lignende skulle ske i Danmark. Det gælder også, hvis I f.eks. selv skal på rejse i påskeferien. Der er ekstra meget politi og sikkerhed i lufthavne og ved grænserne for at passe på jer. Det kan også være en god idé at tage en snak med børnene om skolens sikkerhedsforanstaltninger, også selvom de lige nu har fri fra skole. Måske har man for nyligt gennemført en brandøvelse på skolen, som børnene har deltaget i, og på den måde kan man forklare børnene, at hvis der skulle ske noget på skolen, er de i trygge hænder.

4. Vær åben
Børn oplever ikke begivenhederne ens. Yngre børn vil i høj grad være afhængige af, at voksne fortolker begivenhederne for dem, mens større børn og teenagere vil få information fra forskellige kilder, der måske ikke alle sammen er lige pålidelige. Selvom teenagere tilsyneladende har en større forståelsesevne, har de stadig brug for ekstra opmærksomhed og hjælp til at forstå begivenhederne.
Husk, at ikke alle børn bliver påvirket. Det betyder ikke, at de mangler empati.

5. Giv børnene håb
Det er godt for både børn og voksne at vide, at det kan blive godt igen. Fortæl børnene, at der er mennesker, der hjælper og gør alt, hvad de kan for at få livet til at blive normalt igen. Der er også læger og sygeplejersker, der tager sig af de syge og sårede, og politiet gør en ekstra indsats for at det ikke sker igen.

6. Giv udtryk for medfølelse
At støtte eller hjælpe andre kan give børn en følelse af kontrol, tryghed og empati. Det kan ved katastrofer og andre voldsomme oplevelser i medierne give god mening, at man, f.eks. sammen med barnet viser sin medfølelse gennem de sociale medier eller ved sympati- eller mindemarkeringer. De fleste børn har det rigtig godt med at vise deres forståelse på den ene eller anden måde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.