29. marts 2024

Om et par år kan det meget vel være slut med at blive irriteret over at betale for en tv-takke med 30-40 kanaler, selvom man kun ser 10-15. Det skriver Søndagsavisen.

Streamingtjenester som Viaplay, Netflix og HBO Nordic buldrer frem og den valgfrihed de tilbyder er så populær, at traditionelle tv-udbydere bliver presset til at gøre deres produkter lige så valgfrie og smidige, hvis ikke de skal tabe stort til streaminguniverset.

– Slutmålet bliver, at man som forbruger udelukkende betaler for det, man ser. Problemet med tv-pakker er, at forbrugerne får nogle kanaler, som de godt vil have, men at rigtig mange også betaler for kanaler, de ikke ser. Der må man erkende, at tiden er ved at løbe fra tv-pakkerne, siger Ole Fruenkilde, direktør hos Tv-udbyderen Stofa, til Søndagsavisen.

Også i Yousee er man overbevist om, at valgfrihed spiller en stor rolle på fremtidens mediemarked.

– Efterspørgslen på valgfrihed er stigende. Vi skal til at flytte os væk fra, at man tænder for tv’et og så har en flade af kanaler, hvor man ser noget på den ene kanal kl. 21 og den anden kl. 22. Det bliver en verden, hvor man køber programmer helt uafhængigt af kanaler og kun betaler for det, man ser, siger Jacob Mortensen, tv-direktør i Yousee.

Som det er i dag, vil det dog generelt blive dyrere for forbrugerne uden tv-pakker. De mange kanaler, man køber i en samlet tv-pakke, betyder nemlig, at producenterne giver en rabat.

– Men jeg er meget overbevist om, at der helt klart er muligheder for at komme helt væk fra pakketankegangen. I dag er det programselskaberne, der har en interesse i pakkerne, fordi de så kan sælge en rigtig god kanal og tvinge to mindre gode med i en pakke. Det skal man i stigende grad til at tænke ud over, siger Ole Fruenkilde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.