28. marts 2024

Store broelementer skal i de kommende dage fragtes fra Korsør til København på kæmpestore lastbiler. Foto Michael Johannessen.

Store broelementer skal i de kommende dage fragtes fra Korsør til København på kæmpestore lastbiler. Foto Michael Johannessen.
Store broelementer skal i de kommende dage fragtes fra Korsør til København på kæmpestore lastbiler. Foto Michael Johannessen.
I Korsør er det kæmperne, som er på arbejde i disse dage.

Der skal nemlig transporteres store broelementer tværs over Sjælland fra Korsør Havn til Motorring 4 ved Vallensbækgrenen, hvor en ny jernbanebro til den nye bane København-Ringsted skal etableres.

Broen, der bliver mere end 500 meter lang, strækker sig fra vest for Vallensbæk Sø henover Holbækmotorvejen og dennes afgrening til Motorring 4 til syd for Winthersmindevej.

Ifølge Banedanmark er brolementer op mod 39 meter lange og vejer i omegnen af 200 ton.

Broelementer støbt i Polen
De præfabrikerede brolementer er blevet sejlet til Korsør fra Polen og i aften og frem til og med søndag, vil broelementerne blive læsset på lastbiler, som i kortege vil køre dem til deres endelige bestemmelsessted. Det sker med eskort af både politi og følgevogne.

Transporterne foregår om aften og natten, for at genere den øvrige trafik mindst muligt.

– Det er et kæmpe projekt, vi skal i gang med. Der er valgt en løsning, hvor præfabrikerede broelementer bliver fragtet til byggepladsen og løftes på plads på stedet for at genere biltrafikken mindst muligt, siger Susanne Frank, projektchef i Banedanmark og uddyber:

– Vi kan udføre langt det meste af arbejdet ved at indsnævre kørebanen og sætte fartgrænsen ned til 80 km/t. Men det er desværre nødvendigt i to weekender helt at lukke Motorring 4 i den ene retning. Det er der, hvor vi skal løfte store bærende broelementer på plads hen over motorvejen. Det er ganske enkelt ikke muligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt at gøre det med kørende trafik, mens arbejdet er i gang.

Ingen biler kan passere transporterne
På grund af de store og brede broelementer vil det ikke være muligt for personbiler eller lastbiler at passere særtransporterne. De vil blive eskorteret af politiet, og de vil køre med cirka 30 km/t frem til destinationen ved Vallensbæk. Særtransporterne er blevet pålagt stop på ruten, så bagvedliggende trafik kan passere. Dette håndteres af politiet.

I alt skal omkring 20 store lastbiler køre ruten, og de vil køre i korteger af fire lastbiler med stop undervejs på ruten.

Trafikalt betyder det, at man om aftnerne og nætterne mellem torsdag den 25. til søndag den 28. juni i tidsrummet mellem kl. 19.00 og 06.00 kan møde disse meget store transporter på Vestmotorvejen.

Arbejdet med at etablere den nye jernbanebro gik i gang i starten af 2015 og forventes færdig i slutningen af 2016. Banen åbner i december 2018.

Web-TV:Lastbiler transporterer gigantiske broelementer.

Fakta om broen:
– Broen bliver 512 meter lang
– Broen består af 19 brofag i stål, hvorpå der lægges en plade af beton med en bredde af cirka 13 meter
– Stålelementerne er 6 meter brede, og det største element er over 39 meter langt og vejer i omegnen af 250 ton
– Der skal bruges 3600 ton stål til konstruktionen
– Til støbning af over- og underbygning skal der bruges 8639 m3 beton

Spærring af motorvejen
Vallensbækgrenen, strækningen fra Ishøj Stationsvej til og med Vallensbæk Sø, vil være lukket for trafik i følgende perioder:

Nordgående retning:
Fredag den 26. juni kl. 19.00 til mandag den 29. juni 2015 kl. 06.00.

Sydgående retning:
Fredag den 24. juli kl. 19.00 til mandag den 27. juli 2015 kl. 06.00.

Kilde: Banedanmark

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.