28. marts 2024

Dealsitet Dagens Bedste har vildledt forbrugerne i sin markedsføring af et tilbud på håndværkerarbejde. Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for selskabet, at det fremover overholder markedsføringsloven.

Dagens Bedste reklamerede i sommeren 2014 for, at forbrugerne kunne spare 52 procent på et håndværkertilbud, hvis de slog til inden for en bestemt frist. Et ur tikkede ned til fristens udløb.

En forbruger gjorde imidlertid Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at fristen på tilbuddet var blevet forlænget op til flere gange, så uret startede forfra med at tælle ned.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er vildledende og i strid med markedsføringsloven.

Herudover finder Forbrugerombudsmanden det skærpende, at vildledningen er foregået på en side, hvor forbrugerne hurtigt skal træffe et valg, hvis de ønsker at købe dealen.

Forbrugerombudsmanden får jævnligt klager fra forbrugere over dealsites og sidste år offentliggjorde Forbrugerombudsmanden et notat med klare rammer for blandt andet markedsføringen på dealsites.

– Jeg finder det vildledende, at Dagens Bedste presser forbrugerne til at tage et hurtigt valg, men efterfølgende forlænger fristen på dealen flere gange. Det er i strid med markedsføringsloven, og det har jeg indskærpet over for dealsitet, siger kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Benedikte Havskov Hansen.

Fakta: Det siger loven
Markedsføringsloven § 3
Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.