29. marts 2024

Der er nye regler, når vi i år skal levere julegaver tilbage, der er købt på nettet. Se her hvordan du undgår problemer, når du bytter eller returnerer julegaver fra både nettet og butikker.

Det kan være afgørende for dine muligheder for at få pengene tilbage, om din gave er købt på nettet eller i en fysisk butik.

Forbrugerportaleln forbrug.dk kommer med en række gode råd til, hvordan du bedst kan bytte eller returnere smertefrit, når gaven fra faster Anna var en ommer.

– I første omgang er det vigtigt at vide, om gaven er købt på nettet eller i en butik, og om fortrydelsesfristen er udløbet. Der gælder forskellige regler for at få pengene tilbage, når det gælder køb på nettet og i en butik, siger chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Henrik Lundgaard Sedenmark.

På nettet er der en lovfæstet fortrydelsesret, mens det i butikkerne er op til forhandleren at tilbyde det. Mange butikker tilbyder dog, at du kan få dine penge tilbage på julegaver.

Når du køber en vare på nettet, må du undersøge og prøve den på samme måde, som du må afprøve varen i en fysisk forretning. Det betyder, at forbrugeren må prøve tøjet eller afprøve billedkvaliteten på et smart-tv. De nye regler for køb i netbutikker betyder dog, at du risikerer kun at få en del af varens købspris tilbage, hvis du for eksempel tager tøjet på til en fest eller brygger kaffe i kaffemaskinen.

– Hvis du er i tvivl, kan du med fordel helt undlade at afprøve varen eller være meget forsigtig, så du ikke kommer i en situation, hvor du ikke kan få alle pengene tilbage, siger Henrik Lundgaard Sedenmark.

Hvis varens emballage har betydning for varens værdi ved gensalg, risikerer du, at du ikke kan få alle dine penge tilbage, hvis du ødelægger emballagen eller smider den væk.

Det er altid vigtigt at gemme kvitteringen og sørge for, at modtageren af gaven får den. Både ved køb på nettet og i fysiske butikker er kvitteringen typisk en forudsætning for, at du kan bytte varen eller få pengene tilbage. Her er det godt at huske på, at nogle forretninger bytter gaver ved at føre pengene tilbage til det betalingskort, der er brugt til at betale gaven og ikke udbetaler pengene kontant til den, der faktisk har fået gaven.

Fem gode råd om at bytte eller returnere julegaver:
• Overhold fristen for fortrydelses- og returretten
• Gem bon eller kvittering og giv den til den, der får din gave
• Tag ikke varen i brug på en måde, så det forringer dens værdi
• Lad alle mærker og lignende sidde på varen og husk at returnere det hele
• Husk, at rejser og oplevelsesgaver typisk ikke kan byttes

Fakta: Skal gaven retur?
Der gælder forskellige regler for at bytte eller returnere gaven afhængig af, om din gave er købt i en butik eller på nettet.

Butikskøb
– Gaven kan kun byttes, hvis det er aftalt ved købet
– Du skal kunne fremvise en bon, eller varen skal have et byttemærke
– Du skal forvente, at varen skal kunne sælges igen som ny. Den må ikke være brugt, mærker må som udgangspunkt ikke være klippet af og emballagen skal ofte følge med varen
– En bytteret giver dig ret til at vælge en anden vare i butikken
– En returret giver dig ret til at få varens købspris udbetalt
– Du skal overholde den aftalte frist

Netkøb
– Fortrydelsesfristen er 14 dage fra den dag, du modtager varen, medmindre der er aftalt en længere frist
– Du skal inden for fristen meddele sælgeren klart og tydeligt, at du vil udnytte din fortrydelsesret, -herefter har du yderligere 14 dage til at returnere varen i
– Du skal selv betale returportoen
– Du har selv ansvar for varen, mens du har den og under forsendelsen
– Varen må kun prøves, som du kan gøre det i en butik, hvis du vil have alle pengene retur. Er den brugt ud over det, skal du selv betale for en eventuel værdiforringelse
– Pengene for varen vil typisk blive returneret til giverens konto.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.