19. april 2024

Danske virksomheder er markant bedre til at forsikre sig mod situationer, hvor produkter skal tilbagekaldes end virksomheder i de øvrige nordiske lande.

Det viser en opgørelse fra forsikringskoncernen If, der dækker 18 pct. af det nordiske forsikringsmarked, og som udbyder tilbagekaldsforsikringer i alle nordiske lande.

Over de sidste 5 år har der blandt If Skadeforsikrings største danske kunder været tæt på en tredobling i antallet af virksomheder, som har valgt tilbagekaldsdækningen. Sverige har i samme periode oplevet en vækst på 25 pct. blandt storkunder med tilbagekalds-dækning, mens både Norge og Finland er status quo.

Over 60 pct. af de danske kunder med tilbagekaldsdækning hos If er fra fødevareindustrien, og det er også her langt de fleste tilbagekald af produkter ses. Herudover er legetøj, tekstil og elektriske apparater blandt de udsatte grupper, ligesom der er eksempler på fejl i produktions- og industrimaskiner, der har medført fare for brugerne og som derfor er tilbagekaldt, oplyser Kristine B. Wagner, der er UW chef for Ansvar og Marine hos If Industri.

En aktuel optælling af Fødevarestyrelsens oversigt over tilbagekaldte produkter viser, at der alene siden 1. september 2014 har fundet tilbagekaldelser sted oftere end hver anden dag. I 2014 har bakteriefund, insekter, produktionsfejl mv. indtil nu været årsag til tilbagekaldelse af 100 fødevarer.

– Når uheldet er ude, er det både økonomisk og administrativt en meget stor udfordring for en virksomhed at håndtere en tilbagekaldelse. Dårlig håndtering kan være ødelæggende for virksomhedens omdømme. Derfor er det afgørende, at man hurtigt får de relevante teknikere til at assistere sig med at begrænse skaderne, siger Kristine B. Wagner.

– Et tilbagekald, der er håndteret korrekt, kan omvendt være med til at vise offentligheden, at man handler ansvarligt og professionelt og dermed faktisk styrke virksomhedens image på længere sigt, siger hun.

Tilbagekaldsforsikringen dækker bl.a. omkostninger til at udføre tilbagekaldet i medier/presse, assistance fra krisekonsulenter døgnet rundt med erfaring inden for fødevarer og forbrugerprodukter, omkostninger til personale og transport i forbindelse med returnering, reparation eller destruering af produktet.

Antal tilbagekaldte fødevarer i Danmark 2011-2014

2014: 100 anmeldelser (ÅTD pr. 20. oktober 2014)
2013: 91 anmeldelser
2012: 156 anmeldelser
2011: 290 anmeldelser

Kilde: Fødevarestyrelsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.