28. marts 2024

Forbrugerombudsmanden har inskærpet overfor E.ON Varme Danmark ApS, at forbrugeraftaler om fjernvarmelevering, indgået efter 1. januar 2010, kan opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse.

Det sker, efter at Forbrugerombudsmanden har behandlet en forbrugerklage over, at ifølge E.ON’s leveringsbetingelser havde en fjernvarmeaftale, der var indgået i august 2013, et opsigelsesvarsel på 18 måneder. Forbrugeren fandt, at dette var i strid med opsigelsesreglerne i forbrugeraftaleloven.

E.ON’s holdning var, at levering af fjernvarme var reguleret i varmeforsyningsloven. Selskabet mente ikke at, at fjernvarmelevering var omfattet af reglerne i forbrugeraftaleloven, og Energitilsynet havde fundet, at opsigelsesvarslet på 18 måneder ikke var urimeligt og i strid med varmeforsyningsloven.

I sin afgørelse bemærkede Forbrugerombudsmanden, at det følger af forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, at forbrugeraftaler om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, som er indgået efter den 1. januar 2010, kan opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse. Forbrugeraftaleloven kan i udgangspunktet ikke fraviges til skade for forbrugeren, og den maksimale bindingsperiode på ”5 + 1 måned” kan kun fraviges til skade for forbrugeren, hvis opsigelsesvarslet i den pågældende aftale er reguleret i medfør af anden lovgivning.

Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at opsigelsesvarsler vedr. fjernvarmelevering var reguleret i varmeforsyningsloven. Der var forud for vedtagelsen af reglerne i forbrugeraftaleloven tværtimod taget udtrykkelig stilling til, at forbrugeraftaleloven principielt også omfatter sådanne aftaler.

Det var derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det 18 måneders opsigelsesvarsel, der var knyttet til E.ON’s fjernvarmeaftaler, som var indgået med forbrugerkunder også efter 1. januar 2010, var i strid med forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1 og dermed tillige i strid med markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik.

Forbrugerombudsmanden bad selskabet, om at ændre sine forbrugeraftaler, indgået efter 1. januar 2010 således, at bindingsperioder og opsigelsesvarsel blev bragt i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1.

E.ON har taget Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og ændret sine opsigelsesregler mv. således, at disse nu følger reglerne i forbrugeraftaleloven.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.