23. april 2024

Hovedstadsregionen: Region Hovedstadens nye akutnummer 1813 har været i et vældigt stormvejr siden lanceringen 1. januar. Men nu viser det sig, at læger har stået bag talrige chikane-opkald til det i forvejen hårdt belastede telefonnummer.

Region Hovedstaden har undersøgt opkaldende og er kommet frem til, at der på få dage har været mere end 255 opkald til 1813 fra nogle enkelte læger og når de var kommet igennem var der alt fra fyrværkeri og råb til stilhed i røret – indtil der blev smidt på.

115 opkald fra én læge på én time
En enkelt læge har ringet 115 gange inden for én time. Og når lægen kommer igennem til en sygeplejerske, konstateres blot: ”der er ikke andet, jeg vil bare klage over der her, fordi det er simpelthen urimeligt.” Andre gange smider lægen blot røret på.

Opfordrer til at gemme sig bag taletidskort
Og på en lukket Facebook-gruppe, opfordrer enkelte læger da også hinanden til at bruge taletidskort for at skjule deres identiteter, og til at ringe til 1813 for at presse ventetiderne op.

“Gå alle på telefonen”
”Det må ikke ske, at 1813 ved [en stikprøve i andre regioner] ikke er langsomst. Det vil være for stor en PR-gevinst for Region H. Derfor: Hav et øje på telefonkøen og gå alle på telefonen, hvis ventetiden kommer over 5 min.”, skriver en læge eksempelvis.

Forstyrrer og belaster
Det er bl.a. sådanne konkrete tilfælde, som Region Hovedstaden nu kan fremlægge som dokumentation for de mange useriøse opkald, der går ind på Akuttelefonen. Opkald som altså vurderes at forstyrre personalet, presse ventetiderne kunstigt højt i vejret og i værste fald belaster den samlede kapacitet.

Iniviterer Lægeforeningens formand til at se materialet
– Vi skyder ikke skylden for indkøringsvanskeligheder på chikaneopkald. Men vi anmoder kraftigt om, at man afholder sig fra at chikanere, forstyrre eller på anden vis belaste personalet og i værste fald ventetiderne på 1813, understreger regionsdirektør Hjalte Aaberg, der nu inviterer Lægeforeningens formand Mads Koch Hansen til at gennemse materialet.

Vil kontakte telefon-ivrige læger
– Som ansvarlig myndighed for akutberedskabet tager vi selv kontakt til flere af de pågældende læger for at bede dem afholde sig fra lignende opkald fremefter, og jeg regner med, at Lægeforeningen opfordrer til det samme, siger Hjalte Aaberg.

Tilsyneladende koordinerede angreb
Han understreger, at han er oprørt over enkelte lægers omgang med 1813 og de tilsyneladende koordinerede angreb:

Pumper ventetiderne op
– Man kan være uenig med beslutningen om at indføre 1813. Men kan simpelthen ikke tillade sig at belaste systemet, genere vores personale og pumpe ventetiderne kunstigt højt i vejret, siger Hjalte Aaberg og henviser til, at man i Region Hovedstadens akutberedskab frygter, at chikaneopkaldene virker afskrækkende på de syge eller tilskadekomne, som ringer og får en kunstigt høj ventetid stillet i udsigt.

Må ikke blokere for at hjælpe syge borgere
– Når vi gør, hvad vi kan, for at levere inden for de fastsatte mål og sikre patientsikkerheden på 1813, så bør vi også kunne regne med, at andre parter, som er sure på 1813-ordningen, ikke ligefrem blokerer vores mulighed for at hjælpe syge borgere. Den snak vil jeg nu tage med Mads Koch Hansen, siger Hjalte Aaberg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.