20. april 2024

Meget syge patienter må vente i timevis på at blive transporteret til og fra sygehuset, når de skal i behandling. Sådan lyder meldingen fra flere af hovedstadens sygehuse, tre måneder efter at Falck og Movia overtog patientkørslen fra transportfirmaet VBT. Det skriver Søndagsavisen.

– Der er altid indkøringsproblemer, når man laver den slags ændringer. Men vi synes, at problemerne har varet for længe nu, siger Lone Koch, der er centerchefsygeplejerske på Rigshospitalets abdominalcenter, hvor man blandt andet behandler nyresyge patienter.

Ventetider på fire–fem timer
De lange ventetider skyldes især, at der er problemer med at få regionens it-system til at virke sammen med Falcks og Movias, samtidig med at Falck ikke har mandskab nok til at løfte opgaven. Til historien hører nemlig, at de overtog opgaven fra VBT to uger før planen. Det skaber også problemer med lange ventetider på Herlev Hospital.

– Det sker indimellem, at patienter kommer til at sidde og vente i fire-fem timer. Det er ikke meningen, at man ud over at være syg skal vente længe på at blive kørt til og fra behandling, siger Vibeke Brandhof, der er områdesygeplejerske i stråleterapien på Herlev Hospitals kræftafdeling, til Søndagsavisen.

Hun mener dog ikke, at patientkørslen fungerer dårligere, end da VBT stod for den.

– Men det er uden betydning for de patienter, der kommer til at vente for længe, siger hun.

Hos Region Hovedstaden erkender man, patientkørslen fungerer optimalt.

– Vi har løst de værste problemer med it-systemerne. Men der er en indkøringsperiode, vi endnu ikke er helt ude over, siger enhedschef hos Region Hovedstaden Jette Sylow, til Søndagsavisen.

Hos Falck er man heller ikke tilfredse med forløbet. Men her er man nu i fuld gang med at løse problemerne. For eksempel ansættes der nu mere mandskab til at varetage patientkørslen, og dermed skulle forbedringerne være lige om hjørnet, lover Jørgen Mieritz, der er regionsdirektør hos Falck.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.