29. marts 2024

Torsdagens busstrejke kunne måske have været undgået. Foto: Rolf Larsen.
Torsdagens busstrejke kunne måske have været undgået. Foto: Rolf Larsen.

Hele landet: Buschaufførerne strejkede, fordi de selv skulle betale for et EU-kursus. Men faktisk havde arbejdsgiverne sat penge af til kurserne.

Landets buschauffører skal ikke selv til lommerne, når de skal gennemføre et lovpligtigt EU-kursus.

Det oplyser 3F-tillidsrepræsentant for 600 Arriva-buschauffører, Hans Erik Rasmussen.

– Vi har fået oplyst, at chaufførerne fremover får dækket udgifterne til at gennemføre det lovpligtige EU-kursus, siger han til Newspaq.

Omkring 5.000 buschauffører nedlagde i går arbejdet i protest over, at de af egen lomme skal betale godt 5.000 kr. hver femte år for at gennemføre et lovpligtigt EU-kursus.

Men efter et møde her til morgen mellem AKT, arbejdsgiverforeningen for kollektiv trafik, og trafikselskaberne med Movia i spidsen er man blevet enige om, at det ikke forholder sig sådan.

– Trafikselskaberne har fået nogle penge, som de indtil nu ikke har leveret videre. Jeg har haft en forhandling her til morgen, og jeg har en tro på, at det falder på plads, siger Michael Brandt-Nielsen, adm. direktør i AKT, til Newspaq.

Det paradoksale i sagen er, at der hele tiden har været penge til at betale buschaufførerne løn under det obligatoriske efteruddannelseskursus.

De penge stammer fra den kompensation, som staten giver til kommunale institutioner, når der vedtages love, der giver merudgifter for kommuner og regioner.

Niels Mortensen, direktør for Trafikselskaberne i Danmark, siger, at der er penge i systemet til de vrede chauffører.

– Vi er i gang med at finde en løsning, der indebærer, at chaufførerne ikke selv skal betale for EU-kurset. Mere kan jeg ikke sige, for aftalen er til godkendelse ude i trafikselskaberne, siger han til Newspaq.

Hos chaufførerne i Arriva er der glæde ved udsigten til en løsning.

– Vi har vundet sagen. Det er et godt resultat, at vi allerede dagen efter en arbejdsnedlæggelse har en aftale. Men hvis AKT havde været lidt mere vågne havde vi ikke haft konflikten i går, siger tillidsmand Hans Erik Rasmussen.

Så kan chaufførerne godt leve med, at gårsdagens strejke koster hver chauffør godt 1.200 kroner før skat i tabt arbejdsindkomst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.