19. april 2024

Trafik: Den faste forbindelse til Tyskland får kun et spor på en del af strækningen. Det er en åbenlys flaskehals, siger en forsker.

Når Femern Bælt-forbindelsen står færdig i 2018 vil man kunne cruise til Tyskland på motorvejen via enten en bro eller en tunnel. Men på Femern opstår der problemer. Det er nemlig en ø ud for den tyske kyst, og eneste vej til det tyske fastland herfra er over endnu en bro: Femernsundbroen.

Den har kun et spor i hver retning, og de tyske myndigheder har planer om, at det skal være sådan i mange år endnu. Det viser en ny rapport fra Roskilde Universitet, der har udpeget Femernsundbroen som en af de store flaskehalse på den tyske side af Femern Bælt-forbindelsen.

-Det er selvfølgelig sårbart, siger trafikforsker Per Homann Jespersen, der står bag undersøgelsen af flaskehalsene.

– Det giver sikkert i perioder problemer, men det bliver ikke noget med – tror jeg – at man kommer til at sidde i kø i timevis, uddyber han om risikoen.

For at gøre ondt værre vil Femernsundbroen ikke være motorvej som resten af strækningen, men kun almindelig landevej. Det betyder i praksis, at traktorer, mejetærskere og andre landbrugsmaskiner vil have lov til at køre på vejen. Det har været et krav fra landmænd, der har marker på både Femern og det tyske fastland.

– Oppe på broen vil det ikke være muligt at overhale, så man vil kunne risikere at ligge et par kilometer bag en landbrugsmaskine, forklarer Per Homann Jespersen.

Daværende transportminister Flemming Hansen forhandlede traktaten på plads med tyskerne. Den forpligter tyskerne til at lave en 4-sporet vejforbindelse helt til Hamborg – undtagen over Femernsundbroen. I Folketinget har alle partier på nær Enhedslisten stemt for aftalen.

– Det absurde består i, at den danske regering har lavet en aftale med Tyskland uden at sikre sig, at forbindelsen til Tyskland bliver modsvaret af nogle forbedringer syd for grænsen, siger Enhedslistens trafikordfører Per Clausen.

Omvendt mild er SFs trafikordfører:

– Du får mig ikke til at sige noget negativt om tyskerne, siger Anne Baastrup og slår fast, at hun har fuld tiltro til, at tyskerne har styr på situationen:

– Jeg skulle kende tyskerne dårligt, hvis de ikke får løst deres infrastrukturproblemer, mener hun.

I Venstre er trafikordfører Kristian Phil Lorentzen noget tilbageholdende med at udtale sig om rapportens konklusioner. Men den overordnede vision er klar:

– Det er klart, at vi har selvfølgelig et ønske om, at der kommer hul i gennem i hele aksen ned over Sjælland og videre ned i Tyskland. Det er det, der er hele ideen med Femern-forbindelsen, siger han og fortæller, at han meget gerne vil se rapporten fra Roskilde Universitet.

– Jeg vil selvfølgelig drøfte problematikken med transportministeren, hvis der er et problem her, slutter han.

Femernsundbroen blev bygget i 1963 til at holde i 50 år. Men de tyske myndigheder har gennemført belastningsprøver af broen og vurderer, den vil kunne holde i mange år endnu.

En udvidelse af broen bliver umuliggjort af, at den er fredet og ligger i et naturbeskyttelsesområde. Derfor vil en eventuel ny forbindelse over Femernsund være en dyr tunnel, som tyskerne i følge rapporten helt har fravalgt.

Transportminister Hans Christian Schmidt har ikke villet udtale sig til denne artikel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.