25. april 2024

Region hovedstaden: Region Hovedstaden vil undersøge, hvordan medarbejderne har det i en ny stor trivselsindsats, der starter med udfyldelse af spørgeskemaer.

Skal tænke over trivsel
– Hvornår har du sidst lært noget nyt? Har du tid til dit arbejde? Sådan lyder bare nogle af de slogans, som medarbejderne i Region Hovedstaden snart vil møde på farverige plakater. Meningen er at få medarbejderne i regionen til at tænke på deres arbejdsforhold og trivsel i hverdagen, inden de skal udfylde et spørgeskema om emnet i januar måned.

Glæde giver god service
Ifølge den koncerndirektør i Region Hovedstaden, der har ansvaret for HR, er trivselsindsatsen vigtig både af hensyn til medarbejderne og af hensyn til opgaverne.

– Gode arbejdsforhold er meget vigtige, når vi arbejder med mennesker. Det giver nemlig glade medarbejdere, som smitter af på en bedre service til patienter og borgere – og det er jo faktisk vores kerneydelse, siger Katja Kayser.

Trivsel i en sparetid
Det kan måske undre, at regionen bruger omkring 2,5 millioner kroner på at søsætte en ny trivselsmåling midt i en tid, der ellers er præget af afskedigelser og stramme budgetter. Men det er der faktisk al mulig grund til, forklarer Katja Kayser:

– Fremover vil vi have medarbejdere, der skal sikre kvalitet og effektivitet med færre kollegaer omkring sig. Det skal vi ikke bare acceptere, men forholde os aktivt til det ud fra systematisk viden om arbejdsmiljøet – og det er netop det, TrivselOP giver os mulighed for, siger hun.

Erstatter tidligere målinger
Den nye trivselsmåling i Region Hovedstaden har fået navnet TrivselOP, og det er meningen at den både skal erstatte de målinger, som nogle arbejdspladserne selv har lavet lokalt og den traditionelle arbejdspladsvurdering (APV). På den måde får administrationen i Region Hovedstaden et samlet og ensartet overblik over trivslen – og kan målrette indsatsen nøjagtigt der, hvor målingen viser, der er behov for det.

Hvad er TrivselOP?
Det er Region Hovedstadens nye fælles koncept for den overenskomstmæssige trivselsmåling og den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV). Indtil nu er det foregået lokalt på regionens arbejdspladser.

Det overordnede formål med TrivselOP er at fremme sunde og attraktive arbejdspladser i Region Hovedstaden – det gælder også den positive udvikling i arbejdsmiljøet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.