20. april 2024

Trafik: Den 5. juni går Banedanmark for alvor i gang med at renovere strækningen mellem Svanemøllen og Hillerød. Renoveringen sker i en lang spærring hen over sommeren for at genere de mange daglige pendlere mindst muligt og for hurtigst muligt at kunne levere banen tilbage til passagererne.

Nordbanen står over for en omfattende omgang, hvor der hen over sommeren vil blive arbejdet på højtryk med at renoveret 25 km spor, forny 36 sporskifter og renovere 33 broer. Resultatet bliver en forsat driftsikker bane for de ca. 60.000 passagerer, der dagligt kører med S-tog på strækningen.

– Når vi renoverer banen, ved vi godt, at det påvirker rigtig mange passagerer. Derfor lægger vi stor vægt på, at arbejdet foregår så effektivt og så hurtigt som muligt, og vi har valgt den løsning, der samlet set påvirker passagererne mindst muligt, siger projektleder Jette Aagaard og uddyber:
– Vi har i meget tæt samarbejde med DSB S-tog valgt én lang spærring hen over sommerferien for at genere de mange daglige pendlere mindst muligt. På den måde kan vi også gennemføre projektet i en sammenhængende periode og således levere banen hurtigst muligt tilbage til de passagerer, som vi nu må forstyrre.

Derfor vil de 300 sporarbejdere og 100 broarbejdere også arbejde i døgndrift henover sommeren med at udskifte de 25 km spor, forny 36 sporskifter og renovere 33 broer.

– Vi vil gerne undgå at gennemføre sporarbejdet i flere omgange, fordi det samlet set kan dreje sig om tre gange så lang tid, passagererne skal rejse med bus. Vi ved, at mange passagerer føler det belastende, når vi vender tilbage og spærrer for togdriften igen og igen. Derfor gør vi det ad én omgang nu, fastslår Jette Aagaard.

Ingen S-tog fra 5. juni
Frem til den 5. juni kører trafikken uændret, men herefter lukkes strækningen. Mellem Svanemøllen og Lyngby kører der ikke S-tog fra den 5. juni og frem til den 8. august. Og mellem Lyngby og Hillerød kører der ikke S-tog fra den 5. juni og frem til og med 26. september.

DSB- S-tog er i fuld gang med at forberede erstatningskørsel med busser. Blandt andet vil der køre busser på tværs fra udvalgte stationer på Nordbanen til udvalgte stationer på Farumbanen, ligesom der vil køre busser langs med Nordbanen.

En fortsat driftsikker bane
Gennem en bevilling af Folketinget på 400 mio. kr. er det muligt for Banedanmark at renovere Nordbanen, før banens tilstand bliver så dårlig, at det giver tilbagevendende driftsforstyrrelser for passagerne. Resultatet af sporarbejdet bliver derfor også en fortsat driftsikker bane for passagererne mange år frem i tiden.

– Vi kan desværre ikke undgå, at passagerer og naboer bliver berørt af både støj og trafikale gener, mens sporarbejdet står på. Men vi håber, at hensynet til at sikre en fortsat driftsikker banen, skaber forståelse for vores arbejde, siger Jette Aagaard.

De første faser af sporarbejdet på Nordbanen startede på Svanemøllen og Lyngby stationer i foråret og forløb planmæssigt, oplyser Banedanmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.