Show snupper 21 Haiti-millioner




Hele landet: Det er langt fra alle Danmarks Indsamlingens 130 millioner kroner, der går til Afrikas kvinder og jordskælvsofrene i Haiti.

Taget var ved at lette af ren begejstring, da der blev samlet 130 millioner kroner ind til Afrikas kvinder og de desperate haitianere ved Danmarks Indsamlingen i Tivolis Koncertsal i lørdags.

Men der er lang vej til de nødstedte, og hele 21 millioner kroner af rekordbeløbet er væk, allerede inden nødhjælpen er fremme. 13 millioner blev fyret af på DR’s stort opsatte show.

– Det koster penge at lave sådan et kæmpe show. Vi lever jo i markedssamfund, hvor vi skal betale for alle de ydelser, vi får. Det vil sige reklamer på togstationer, selve showet og en hel masse andre omkostninger, der løber på, når man laver så stor en begivenhed, siger talsmand for Danmarks Indsamlingen, Mogens Damgaard fra Red Barnet, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Derudover er de 12 nødhjælpsorganisationer bag indsamlingen blevet enige om at tage syv procent af nødhjælps-kagen til omkostninger til administration. Det svarer til otte millioner kroner.

– Modpolen til, at man ingen administrationsomkostninger har, er, at man putter en masse penge ind i et Hercules og smider dem ud over Haiti, siger Mogens Damgaard og understreger, at nødhjælpsorganisationerne simpelthen ikke kan eksistere uden, at der bliver taget penge til administration.

– Så det er faktisk folks garanti for, at vi er professionelle organisationer og får pengene ud, hvor der er brug for det, siger talsmanden.

Og det er faktisk helt normalt, at syv procent af nødhjælpskronerne bliver slugt af organisationerne.

– Det koster altid noget at samle penge ind, og umiddelbart ligger de her omkostninger på et normalt niveau, siger generalsekretær i indsamlingsorganisationernes brancheorganisation ISOBRO, Robert Hinnerskov, til Newspaq.

ISOBRO har ikke fastsat nogen grænse for, hvor meget organisationerne må tage i administrationsomkostninger. Men der er nogle etiske regler, der dikterer åbenhed om, hvor meget der ikke går til direkte nødhjælp.

Auktionsvirksomheden Lauritz.com har skæppet i kassen ved alle fire Danmarks Indsamlinger. Og direktør Mette Margrethe Rode Sundstrøm har tillid til, at DR og organisationerne gør, hvad der overhovedet er muligt for at langt størstedelen af de 352.080 kroner, som virksomheden donerede, går direkte til de nødstedte.

Men hun har forståelse for, at det koster penge at skrabe penge sammen.

– Hele indsamlingsugens mange aktiviteter kræver massiv planlægning igennem lang tid. Dertil skal indsamlingen markedsføres for at sikre et stort indsamlingsbeløb, siger Mette Margrethe Rode Sundstrøm til Newspaq.

Sengetøjsvirksomheden Jysk er heller ikke overrasket over, at Afrikas kvinder og Haiti aldrig ser skyggen af 16 procent af de 130 millioner.

– Omvendt kan man sige, det er godt, at mere end 80 procent kommer frem, siger kommunikationschef i Jysk, Jonas Schrøder.

Jysk donerede 1.096.000 kroner til Danmarks Indsamlingen.

123456789

Skriv et svar