Skatteyderne betaler Faderhusets svineri




København: Gammelt køkkenaffald hober sig op på Jagtvej 69. Ejeren, Faderhuset, lader stå til og tørrer regningen af på Københavns Kommune.

Skraldet flyder og rotterne kan mæske sig. Affald er der masser af på grunden Jagtvej 69, hvor det hedengangne Ungdomshus lå indtil nedrivningen i marts 2007.

Og selvom det er den nuværende ejer af grunden, frikirken Faderhuset, der har ansvaret for at fjerne affaldet, så ender regningen hos skatteyderne. Faderhuset fjerner nemlig ikke de ildelugtende skraldeposer. Og når kommunen sender regningen, bliver den ikke betalt.

– Vi har både indkaldt til møder, været i telefonisk dialog og skrevet breve. Det er ikke særligt ansvarsfuldt, siger Claus Robl, der er centerchef i Center for Renhold i Københavns Kommune, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Derfor har Københavns Kommune set sig nødsaget til at skride ind og fjerne affaldet en gang om ugen. For borgernes sundhed, men altså også for borgernes skattekroner. Det har man nu gjort i omkring et år, og en regning på omkring 2000 kr. ryger hver måned afsted til Faderhuset.

Claus Robl ser det ikke som en holdbar løsning, men kommunen ser sig nødsaget til at gøre det af hensyn til smittefaren fra de rotter, der tiltrækkes af affaldet.

Tidligere har det været fremme, at det er tilhængere af det tidligere Ungdomshus på Jagtvej 69, der smider frisk køkkenaffald på grunden som en provokation mod Faderhuset.

– Det er klart, at hvis man stiller en pose husholdningsaffald derude, så går der ikke ret lang tid, før det vrimler med skadedyr, siger Claus Robl. Og rotter er lidt af en bombe under sundheden i et tætbebygget boligområde som det omkring Jagtvej 69.

– Vi er glade for at kommunen kigger forbi, siger Michael Djarling, der er bestyrelsesformand i Human A/S, der ejes af Faderhuset, til Newspaq. Han siger, at Faderhuset sidste år var forbi et par gange for at rydde op. Men i følge ham betaler Faderhuset en forhøjet renovationsafgift, der kan dække kommunens besøg.

Men en sådan aftale har ikke eksisteret de sidste to år, siger konsulent i Center for Miljø i Københavns Kommune, Michael Toftum.

– Det har vi ikke opkrævet siden 31.12 2007, så de har ikke ret til at få noget renhold på grunden. Der jo ikke er noget hus derude eller nogen beholder (til skrald, red.) tilknyttet den grund, siger konsulenten til Newspaq.

– I princippet skulle de jo hegne deres grund af, så der ikke blev smidt noget affald, fordi det jo er dem som grundejer, der er ansvarlig for det, siger Michael Toftum.

123456789

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.