28. marts 2024

København: Købehavns gader er fyldt med dekorative cykeltaxaer, der i hastig fart kører borgere og turister gennem byen. Problemet er bare, at cykeltaxa-branchen er blevet invaderet af selvkørende øst-europæere, der stjæler kunder med arme og ben for næsen af de danske chauffører.

Og den konkurrence er de ikke tilfredse med hos Copenhagen Rickshaw.

– Problemet er, at der ikke er nogen regler på området. Så alle, der har deres egen cykeltaxa, kan køre på gaden og samle kunder op og ikke mindst springe cykelkøen over. Hos os har vi køkultur, og derfor er det meget irriterende, siger Gili Bassan, der er direktør hos Copenhagen Rickshaw, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Ifølge Gili Bassan er der mange rumænere med egne cykler i København, og det er netop dem, der udgør problemet.

– Jeg har været til møde med borgmester Klaus Bondam og politiet, og ud af det kom der en folder, der beskriver, hvordan de etiske regler på området er. Men så længe der ikke er noget, der hedder cykeltaxa indenfor loven, så kan man ikke lave nogen regler med konsekvenser, siger Gili Bassan.

Hos Københavns Kommune bliver Gili Bassans udmelding bakket op. De har for to år siden påpeget overfor politiet, at man bør lave et regulativ.

– I dag kan alle gå ind i sin garage og banke nogle rør sammen til en cykel-shaw. Dermed er der ingen sikkerhed for kunderne, for at bremserne virker, eller at chaufføren kender færdselsloven, siger centerchef ved Teknik- og Miljøforvaltningens Center for Trafik, Niels Tørsløv, til Newspaq.

Men det er tilsyneladende ikke kun køkultur og sikkerhed, der er problemet. I følge cykeltaxa-firmaet Cykeltaxa.nu giver også sprogbarrieren kvaler for kunderne.

– Der er rigtig mange øst-europæere heroppe. Men de taler ikke dansk, og de kender ikke byen godt nok. Jeg mener, at der skal være et lovmæssigt krav om, at cykeltaxa-chauffører skal tale dansk, siger Anton Reiss, der er ejer af Cykeltaxa.nu, til Newspaq.

Alle parter ønsker, at der kommer en hyrevognslovgivning for cykeltaxaer, som med almindelige taxaer, så man kan få frataget sin bevilling, hvis man som chauffør ikke opfører sig ordentligt.

Det krav vækker dog ikke stor begejstring hos Venstre, der mener, at cykeltaxaer ikke udgør nogen form for gene i bybilledet.

– Vi skal passe på, at vi ikke skyder gråspurve med kanoner. Indtil videre har jeg ikke konstateret et behov for sådan en lov. Jeg mener, at man kan nå rigtig langt med at lave nogle lokale fastsatte regler, siger trafikordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, til Newspaq.

Kristian Pihl Lorentzen fastslår, at chaufførerne naturligvis skal overholde færdselsloven og de almindelige regler for at drive erhvervsvirksomhed, men at vi har et frit marked med fri konkurrence i Europa. Så længe de regler overholdes, kan han ikke se noget problem i, at rumænere kommer til Danmark for at ernære sig ved at køre cykeltaxa.

Skrevet af: Kathrine Schlechter/Nyhedsbureauet Newspaq

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.